ریتارگتینگ یکی از روش‌های موثر در بازاریابی آنلاین است
ریتارگتینگ چیست و بازدهی آن در دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟
18/11/07

تحلیل مسیر حرکت کاربران سایت از طریق گوگل آنالیتیکس

تحلیل کاربران از طریق گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند در تحلیل رفتار کاربران سایت یا اپلیکیشن به شما کمک کند. شما می‌توانید با این ابزار ببینید که کاربران کدام قسمت از سایت شما را بیشتر بازدید می‌کنند، از چه طریقی وارد سایت شما می‌شوند یا کاربران بعد از ورود به سایت به کدام صفحات دیگر سایت سر می‌زنند. حالا با ما در این مقاله همراه باشید تا یکی از قسمت های گوگل آنالیتیکس به نام Entrance paths را به شما معرفی کنیم تا درک بهتری نسبت به رفتار و تحلیل کاربران سایت خود داشته باشید.

آنالیز رفتار کاربران سایت با گوگل آنالیتیکس

وقتی وارد گوگل آنالیتیکس می‌شوید این ابزار گزارش‌های مختلفی از سایت را به شما ارائه می‌دهد که یکی از این گزارش‌ها در بخش behaviour است که اطلاعات مختلفی از رفتار کاربران سایت را به شما گزارش می‌دهد. برای اینکه بخواهید رفتار کاربران را بعد از ورود به سایت تحلیل کنید و ببینید که کاربران بعد از ورود به سایت از چه صفحه‌ای خارج شده‌اند باید وارد تب Entrance Paths شوید. برای دسترسی به این گزارش از طریق داشبورد آنالیتیکس وارد بخش Behaviour>Site Content>Landing Page شوید. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید گزارش Landing Pages به طور پیش‌فرض دارای دو تب Explorer و Entrance Paths می‌باشد.

لندینگ پیج در گوگل آنالیتیکس

اکثر مواقع دیجیتال مارکترها یا افرادی که از گوگل آنالتیکس استفاده می‌کنند فقط از تب Explorer استفاده می‌کنند، در صورتی که تب Entrance Paths هم شامل اطلاعات مفیدی است که در این آموزش به آن اشاره می‌کنیم. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید کاربرانی که وارد صفحه home شده اند تعداد ۳۳۵۷۲ سشن ایجاد کردند. اگر بخواهیم بدانیم کاربران بعد از صفحه‌ای home در گام دوم به کدام صفحه‌ از سایت وارد شدند و نهایتا در گام آخر از چه صفحه‌ای از سایت خارج شده‌اند باید وارد تب Entrance paths شویم. به‌طور خلاصه گزارش این تب، در مرحله اول لندینگ پیج(Landing Page)، مرحله دوم صفحه بعدی بعد از ورود به سایت(Second Page) و مرحله سوم هم صفحه خروجی کاربران از سایت (Second Page) را نشان می‌دهد.

تحلیل رفتار کاربران از طریق آنالیتیکس

با توجه به تصویر بالا، کاربرانی که صفحه فرود آنها صفحه home سایت بوده در گام دوم(Second Page) وارد صفحاتی مثل home، store.html، signin.html و … شده‌اند. وقتی روی هر کدام از صفحات گام دوم کلیک کنید صفحه Exit Page یا صفحه‌ای که کاربر از آن خارج شده است را نشان می‌دهد. به عنوان مثال کاربران بعد از ورود به صفحه home که ۳۳۵۲ سشن یا بازدید داشت در گام دوم با تعداد ۲۳۹۹ سشن وارد صفحه store.html شده‌اند و در مرحله بعدی از صفحات مختلف سایت خارج شده‌اند. مثلا کاربرها با ۶۷۹ سشن از همان صفحه store.html از سایت خارج شده‌اند.

شما می‌توانید از طریق User started st this landing page صفحه فرود خودتان را که در بخش Landing Pages نشان داده شده انتخاب کنید و بر اساس آن صفحات دوم و صفحه خروج کاربران را مشاهده کنید. نکته‌ای که وجود دارد در این بخش امکان داره کاربران صفحات دیگر سایت شما را چک کنن ولی در گزارش Entrance Paths آنالتیکز فقط صفحه دوم و صفحه پایانی کاربران را نشان می‌دهد. با این گزارش google anlaytics شما می‌توانید تحلیل درستی از کاربران داشته باشید و بعد از تحلیل بتوانید تغییراتی روی سایتتان اعمال کنید.

Entrance Paths آنالتیکز چگونه می‌تواند در بهبود سایت به ما کمک کند؟

به عنوان مثال وقتی یک صفحه‌ خاص در سایتتان برای شما مهم است و در گزارش Entrance Paths آنالتیکس می‌بینید که کاربران بعد از ورود به سایت(لیندینگ پیج)، کمتر به عنوان صفحه دوم یا گام دوم به آن صفحه خاص وارد می‌شوند شما می‌توانید با تغییراتی که در UI یا UX لندینگ پیج اعمال می‌کنید یا دسترسی کاربران را به صفحه مورد نظرتان راحت‌تر می‌کنید تا تعداد بیشتری سشن یا بازدید به صفحه مورد نظرتان وارد شود با بالعکس زمانی که یکی از صفحه‌ از سایت شما که بصورت غیر طبیعی Exit Page بالا دارد می‌توانید عوامل مشکل ساز آن صفحه را پیدا کنید و میزان خروج کاربران را کاهش دهید.

امیدوارم از این آموزش گوگل آنالیتیکس استفاده کرده باشید و از این گزارش تو تحلیل سایتتون استفاده کنید و هر سوالی داشتید میتوانید در بخش کامنت بنویسید تا پاسخ بدم.

امیر علائی
امیر علائی
همیشه پیگیر تجربه های جدید بازاریابی از نوع آنلاین بودم برای همین تصمیم دارم تجربیاتی که در فضای دیجیتال مارکتینگ و کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ کسب میکنم رو داخل سایت مدیراد بنویسم.

3 دیدگاه ها

  1. سعید صمدی گفت:

    سلام امیر جان
    تاحالا از این تب استفاده نکرده بودم. واقعا گوگل آنالیتیکس واسه خودش دنیای بزرگیه. هر کسی میتونه بنا به بیزینس خودش ازش دیتا بگیره

    • سلام سعید جان
      دقیقا درسته گوگل آنالیتیکس واقعا دنیای از دیتا هست ولی نکته مهم این هست که بشه اون دیتاها رو تحلیل کرد

  2. صمدی گفت:

    سلام وقت بخیر
    ممنون از این آموزشتون. لطفا بیشتر اموزش گوکل آنالیتیکس بزارید میشه گفت واقعا گوگل آنالیتیکس خیلی جا داره که روش کار بشه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *