ریتارگتینگ یکی از روش‌های موثر در بازاریابی آنلاین است
ریتارگتینگ چیست و بازدهی آن در دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟
۹۷/۰۸/۱۶
قرار دادن ویدئوهای چند دقیقه‌ای در اینستاگرام
قرار دادن ویدئوهای ۲ دقیقه‌ای در اینستاگرام
۹۷/۱۱/۱۹

صفر تا صد اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش های موثر دیجیتال مارکتینگ می باشد

 اینفلوئنسر (influencer) یا فرد تاثیرگذار کیست؟

همه‌ای ما در طول تحصیل خود در دوران مدرسه یا دانشگاه، معلم یا استادی داشته‌ایم که نسبت به دیگر معلمین و اساتید روی ما بیشتر تاثیرگذار بودند یا در بین دوستانمان فردی را می‌شناسم که روی دیگر دوستانمان نفوذ و تاثیرگذاری بالاتری دارد، به این اشخاص افراد تاثیرگذار می‌گویند. این افراد با توجه به تاثیرگذاری که نسبت به دیگران دارد می‌تواند در گرفتن تصمیم آنها تاثیر بگذارد و آنها را به انجام کاری ترغیب نماید. اینفلوئنسر می‌تواند یک بازیگر، ورزشکار، نویسنده و یا یک آشپز باشد اما صرف داشتن یکی از این عناوین باعث نمی‌شود که همه آنها اینفلوئنسر باشند.

اصولا اینفلوئنسرها اشخاصی هستند که در زمینه شغلی و حرفه‌ای خود افرادی صاحب سبک و متمایز هستند که کیفیت کار آنها و تولید محتوای که انجام می‌دهند آنها را نسبت به افراد دیگر متمایز کرده است. این افراد می‌توانند در انتخاب محصول و معرفی برند شرکت‌ها روی مخاطبانشان تاثیرگذار باشند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) یا بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار به نوعی بازاریابی گفته می‌شود که ما از طریق افراد تاثیرگذار تبلیغات محصول یا خدمات برند خودمان را انجام می‌دهیم و غالبا این تبلیغات بصورت غیر مستقیم و در قالب یک پیشنهاد یا توصیه به مخاطبان انجام می‌شود. با توجه به اینکه مردم به صحبت‌های اینفلوئنسر اعتماد دارند از توصیه آنها استفاده می‌کنند ما میتوانیم از طریق آنها برند خودمان را به افراد مختلف معرفی کنیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ به یکی از موثرترین روش های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است و پایین بودن هزینه آن نسبت به تبلیغات محیطی از قبیل بیلبوردها باعث می‌شود شرکت های زیادی این روش از بازاریابی را جز پلن‌های بازاریابی خود قرار دهند. البته باید برای شما بیان کنم که بیش تر شرکت های کوچک به دلیل اینکه هزینه تبلیغات در رسانه هایی مانند تلویزیون زیاد می باشد به نوعی ترجیح می دهند با اینفلوئنسر مارکتینگ به شناختن محصول خود به دیگران بپردازند.

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

اینفلوئنسرها یا بلاگرها در ایران بیشتر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و بیشترین فعالیت آنها در اینستاگرام‌ است و بعد از آن، رتبه دوم شبکه‌ اجتماعی که در آن اینفلوئنسرها فعال هستند توییتر است و در ایران بیشتر کمپین‌های اینفلوئنسر مارگتینگ در اینستاگرام انجام می‌شود. اینفلوئنسرها در زمینه کاری خودشان مثل ساخت فیلم‌های کمدی و فان، آشپزی، عکاسی و لایف استایل مشغول به تولید محتوا هستند و افرادی زیادی آنها رو دنبال می‌کنند.

مهناز افشار بیشتر تعداد فالوور اینستاگرام را در ایران دارد که تعداد آن به بیش از هشت میلیون فالوور می‌رسد و بعد از او بازیگرانی همچون الناز شاکردوست، بهنوش طباطبایی، بهنوش بختیاری، رضا گلزار،‌ پرویز پرستویی و نوید محمدزاده، رضا عطاران و بهرام رادان بیشترین کاربران اینستاگرام را به خود اختصاص داده‌اند.

 
 

از بین ورزشکاران علی کریمی،‌ علی دایی، علیرضا بیرانوند، کریم باقری، فرهاد مجیدی، سعید معروف، سید محمد موسوی بیشترین تعداد فالوور را دارند. از بین افرادی که در زمینه ساخت کلیپ‌های طنز مشغول هستند حسن ریوندی، محمد امین کریم پور، عرفان علیرضایی و محسن ایزی بیشترین کاربران اینستاگرام را دارند. از بین خوانندگان آرمین زارعی، بابک جهانبخش، احسان خواجه امیری، بهنام بانی،‌ رضا صادقی،محسن چاووشی،‌ محسن یگانه، فرزاد فرزین هستند.

یکی از بلاگرهای مطرحی که به معرفی لوازم آرایش می‌پردازد صدف بیوتی است که با تولید محتوای مناسب و کاربردی بیش از یک و نیم میلیون دنبال کننده دارد. یکی از اینفلوئنسرهای که بیشتر نرخ انگیمنت را دارد پیج صدف بیوتی می‌باشد که بر روی فالوورهای خود بسیار تاثیرگذار می‌باشد.

نکاتی که باید در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ به آن توجه کنید.

۱- هدف کمپین خود را به دقت مشخص کنید. شما باید کاملا هدف خود را از تبلیغ تعیین کنید و یک پرسونای کاملا روشن برای افرادی که قصد دارند پیام شما را از طریق اینفلوئنسرها دریافت کنند مشخص کنید. مثلا شما صاحب برند پوشاک بچگانه هستید، باید پرسونای مشتری احتمالی خودتان را مشخص کنید و با توجه به آن اینفلوئنسری که کاربرانش به پرسونای مشتریان شما نزدیک است را انتخاب کنید. مثلا اینفلوئنسرهای که دارای فرزند هستند و میتواند گزینه‌ای مناسبی برای معرفی برند شما باشند.

۲- کیفیت را فدای تعداد فالوورها نکنید. خیلی به تعداد فالوورها توجه نکنید بلکه به کیفیت محتوا و انگیجمنت آنها دقت کنید. برای تبلیغ خود تعدادی از اینفلوئنسرها را مشخص کنید و از میان آنها افرادی که تاثیرگذاری بیشتری دارند را انتخاب کنید. یکی از راههای انتخاب آنها میزان انگیجمت و درگیری مخاطبان با محتوای آنهاست. اصولا افرادی که کپشن‌های بلند و خلاقانه می‌نویسند بهتر می‌توانند محصولات و خدمات شما را معرفی کنند.

۳- قبل از شروع همکاری اطلاعات insights پیج اینفلوئنسر را درخواست کنید تا اطلاعات کاملی از لوکیشن و سن مخاطبان، تعداد بازدید پست و استوری‌ها داشته باشید و بر اساس آنها تبلیغ خود را پیش ببرید. مثلا بعضی از پیج‌ها استوری‌های آنها انگیجمنت بیشتری نسبت به پست‌ها دارند و شما میتوانید تبلیغات خود را در استوری انجام دهید.

۴- به طور کامل و مشخص درخواست‌ها و اطلاعات کامل کمپین خود را در اختیار شخص اینفلوئنسر قرار دهید و نکاتی که باید به آن اشاره کند را مشخص کنید و سعی کنید زمان کافی به بلاگر خود دهید تا وقت کافی برای تولید یک محتوای درست و خلاقانه داشته باشد.

۵- سعی کنید با توجه به اندازه بیزینس خود اینفلوئنسر انتخاب کنید. اگر بیزینس شما کوچک و یا تازه شروع به فعالیت کرده با مگا اینفلوئنسرها همکاری نکنید و بیشتر تمرکز خود را بیشتر روی میکرو اینفلوئسرها و ماکرو اینفلوئنسر بگذارید.

۶-خلاقیت و ایده ‌های نو حرف اول را در اینفلوئنسر مارکتینگ می‌زند و برند شما با کارهای جدید و خلاقانه‌ای که انجام میدهد میزان انگیجمنت ریت (Engagement Rate) کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ بالا می‌برید و هم احتمال وایرال (فراگیر) شدن آن بیشتر می‌شود. روش takeover اینستاگرام، برگزاری یا قرعه کشی مسابقه با حضور اینفلوئنسرها، داستان سرای برند شما در استوری توسط بلاگر، حضور اینفلوئنسر در لایو پیج شما، لایوهای دو طرفه پیج برند و پیج اینفلوئنسر و خیلی از روش‌های دیگر را می‌توانید به انتخاب خود انجام دهید.

 
 

اینفلوئنسرها بر اساس تعداد مخاطبان خود تقسیم‌بندی می‌شوند.

سلبرتی‌ها:

این افراد عموما افرادی شناخته شده و معروف هستد که افراد خیلی زیادی به علت حیطه کاریشان آنها می‌شناسند. افرادی مانند بازیگران، ورزشکارن، خوانندگان و هر فردی بسیار معروفی که تعداد مخاطبان آنها به بیش از چند میلیون می‌رسد به عنوان سلبریتی شناخته می‌شود.

مگا اینفلوئنسر:

این افراد نسبت به سلبرتی ها کمتر شناخته شده هستند و به دلیل تولید محتوای جذابی که تولید می‌کنند محبوبیت بالایی دارند. تعداد فالوورهای آنها بیش از یک میلیون می‌باشد.

ماکرو اینفلوئنسرها:

این افراد مقبولیت کافی بین کاربران خود پیدا کرده اند و عموما پیج‌های هستن که بیش‌تر از ۱۰۰ هزار فالوور دارند. فراموش نکنید که هر پیجی که تعداد فالوور بالایی دارد لزوماً اینفلوئنسر نیست و می‌تواند در دسته پیج‌های زرد که از طریق حواشی اقدام به جذب فالوور می‌کنند قرار گیرد.

میکرو اینفلوئنسرها:

افراد تاثیرگذاری که تعداد فالوورهای آنها بیش از ده هزار نفر هست در این دسته قرار می‌گیرند و این نوع اینفلوئنسر به علت تعداد نسبتا پایین مخاطبانشان میزان انگیجمت بالاتری دارند و ارتباط بیشتری با فالوورهای خود دارند و زمانی که محصولی یا خدماتی در قالب یه پیشنهاد معرفی می‌کنند فالوورهای آنها کمتر حالت تبلیغی آنها را حس می‌کنند.

چگونه عملکرد یک اینفلوئنسر را ارزیابی کنیم؟

بعد از اینکه اینفلوئنسر محصول و خدمات برند شما را معرفی کرد باید میزان اثربخشی آن را بررسی نماید. ولی همیشه میزان انگیجمنت پست معرفی برند ما نمی‌تواند پارامترهای قابل اطمینانی باشند. با توجه به اینکه تعداد لایک، تعداد بازدید پست‌ها یا کامنت می‌ توانند بصورت فیک انجام شود باید علاوه بر انگیجمنت ریت پارامترهای دیگری به عنوان KPI انتخاب شود. برای اینکه بررسی دقیق‌تری داشته باشیم حتما به لینک صفحه فرود سایت که قرار است اینفلوئنسر آن را داخل استوری قرار دهد UTM  اضافه کنید تا امکان بررسی آن را داشته باشید.

تعداد سشن (Sessions) ثبت شده در گوگل آنالیتیکس از طریق ترافیک ارسال شده پیج اینفلوئنسر، تعداد خرید مستقیم یا تعداد افرادی که به مرحله سبد خرید رسیده‌اند می‌تواند میزان کیفیت تبلیغ از طریق اینفلوئنسر را مشخص کند. یکی دیگر از راه‌های می‌شود تبلیغات اینفلوئنسرها را ارزیابی کرد این است که، یک کد تخفیف اختصاصی به اینفلوئنسر داده شود تا داخل پیج خود بگذارد. از طریق تعداد افرادی که از آن کد استفاده کرده‌اند می‌شود عملکرد اینفلوئنسر یا میزان اثربخشی تبلیغ را ارزیابی کرد.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق افراد ثاثیرگذار مدتی است که مورد توجه خیلی از شرکت ها قرار گرفته است و تبلیغات غیر مستقیم این روش باعث شده مخاطبان آن، تمایل بیشتر داشته باشند تا پیام ما را دریافت کنند و تاثیر آن به مراتب بیشتر از تبلیغات مستقیم در بازاریابی سنتی و چه بازاریابی آنلاین است.افراد تاثیرگذاریا همان اینفلوئنسرها با توجه به تاثیرگذاری که در افراد دیگر دارند میتوانند از طریق توصیه یا پیشنهاد محصول و خدمات ما را به دیگران معرفی نمایند.

اگر شما هم تجربه‌ای در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ یا همکاری با اینفلوئنسرها داشته‌اید میتونید تو بخش نظرات تجربیات خودتون رو بنویسید.

صفر تا صد اینفلوئنسر مارکتینگ
4.8 (96%) 5 امتیاز[s]

امیر علائی
امیر علائی
همیشه پیگیر تجربه های جدید بازاریابی از نوع آنلاین بودم برای همین تصمیم دارم تجربیاتی که در فضای دیجیتال مارکتینگ و کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ کسب میکنم رو داخل سایت مدیراد بنویسم.

13 دیدگاه ها

  1. روبیکا گفت:

    سلام مرسی امیر جان بابت مقاله ات
    متاسفانه شرکت های زیادی اومدن بی جهت پول های زیادی تو کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ خودشون هزینه کردن و توقع اینفلوئنسرها رو بردن بالا.
    به نظر شخص من ما تو ابران اینفلوئنسر واقعی به جز یکی دو مورد نداریم

    • سلام خواهش میکنم
      بله خیلی از شرکت ها بدون اینکه پرسونای مخاطب خودشون رو در نظر گرفته باشن با اینفلوئنسرها کار میکنن و اینکه تو بلند مدت اونها به مشتری تبدیل نمیشن. البته این تجربه شخصی من هست

  2. حمید گفت:

    سلام امیر جان
    خودت با اینفلوئنسرها مستقیما کار میکنی یا از طریق آژانس های تبلیغاتی که نقش واسطه رو بازی میکنن کار میکنی؟ چون اختلاف زیادی تو قیمت ها باهم دارن

    • سلام حمید جان
      من خودم مستقیما در ارتباط هستم البته هر چی رابطه دوستانه ای با اینفلوئنسرها شکل بگیره راحت تر میتونید همکاری داشته باشید. بله با شما موافقم آژانس های تبلیغاتی هزینه بیشتر نسبت به قیمت پیشنهادی اینفلوئنسر میدن. البته اونم به خاطر پیگیری کارها و جمع آوری اطلاعات تبلیغ هست.اگه تعداد اینفلوئسرهای که تو یه کمپین کار میکنید زیاد هست آژانس‌های تبلیغاتی به کار میاد

  3. رحمانی گفت:

    سلام روز بخیر شما میتونید برای اجرای یه کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ به ما کمک کنیدـ. ما یه استارتاپ در زمینه خدمات ساختمانی هستیم

  4. سورنا گفت:

    سلام
    شما با کدوم اینفلوئنسرهای که کار کردید باهاشون راضی بودید؟ چون الان خیلی نمیشه به لایک و تعداد فالوورها اعتماد کرد.

    • من خودم با اینفلوئنسرهای خیلی زیادی کار کردم و بنا به شرایط زمانی بازخوردهای مختلفی رو گرفتم. پیج های مثل صدف بیوتی، نفیس استایل، ملینا تاج، پانیذ اسماعلی، کاظم عقلمند و خیلی افراد دیگه مثل مامی مهرشاد، ترنم عبایی اینفلوئنسرهای هستن که بازخورد خوبی داشتن البته باید مشخص باشه که هدف از تبلیغ چی هست مثل برندینگ یا فروش چون اینا مهمه

  5. امیر عباس گفت:

    نکته‌های جالبی در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ گفتید که میتونه خیلی تو بهینه کردن هزینه‌ها کمک کنه

    • سلام خواهش میکنم امیر عباس جان
      بله اینفلوئنسر مارکتینگ هم مثل هر کانال دیگه‌ای دیجیتال مارکتینگ احتیاج به بهینه سازی داره و اگه تو کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ درست انجام ندیم هزینه های زیادی رو از دست میدیم

  6. مریم گفت:

    سلام وقت بخیر
    البته اینفلوئنسر مارکتینگ تو ایران شده فقط یه پست گذاشتن و یه تگ کردن تو کپشن اینستاگرام. واقعا خلاقیت اجرا تو کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ تو ایران واقعا به ندرت دیده میشه و این خیلی بده

  7. محسن لطفی گفت:

    سلام امیر خان
    ما برای یه کمپین سفر میخوایم حدودا یک ماه دیگه یه کمپین ایفلوئنسر مارکتینگ بریم .چند سوال داشتیم؟
    یک اینکه به نظر ما با میکرو اینفلوئنسرها کار کنیم یا با مگا اینفلوئنسرها؟
    دو م اینکه اصلا پیشنهاد میکنی که با آژانس های تبلیغاتی برای اجرای کپین همکاری کنیم و کدوم آزانس تبلیغاتی رو پیشنهاد میدی؟
    ممنون میشم یه راه ارتباطی باشه که باهم در موردش صحبت کنیم.

  8. رسولی گفت:

    چقدر خوبه کم کم داره اینفلوئنسر مارکتینگ هم بهش تخصصی نگاه میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *