قرار دادن ویدئوهای چند دقیقه‌ای در اینستاگرام
قرار دادن ویدئوهای ۲ دقیقه‌ای در اینستاگرام
19/02/08

چگونه اثربخشی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را اندازه‌گیری کنیم؟

شاخص‌های اینفلوئنسر مارکتینگ

یکی بودجه‌های که هر ساله مدیران شرکت‌ها و استارتاپ ها برای تیم مارکتینگ خود در نظر می‌گیرند بودجه اینفلوئنسر مارکتینگ می‌باشد و با توجه به هزینه‌های بالای این نوع تبلیغات، حتما باید KIPهای مشخصی را برای اندازگیری کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتیگ در نظر گرفت. اگر شما هم می خواهید بدانید چگونه می‌شود کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ رو اندازه گیری یا آنالیز کرد، با من در ادامه این مقاله همراه باشید.

۱- بررسی میزان ریچ، ایمپرشن پست و میزان ترافیک ارسال شده به سایت

ریچ(reach) یکی از فاکتورهای اساسی برای ROI(میزان برگشت سرمایه) در یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ می باشد. ما قطعآ میخوایم بدانیم که تبلیغات ما توسط اینفلوئنسرها چقدر به کاربران منتقل شده است و میزان بیشتر ریچ میتواند احتمال تبدیل شدن یک کاربر عادی را به یک مشتری بالقوه بیشتر کند. اندازه‌گیری میزان ریچ یک اینفلوئنسر می‌تواند به ما کمک کند که بفهمیم چه تعداد افراد تبلیغات را مشاهده کرده‌اند. برای بررسی فاکتورهای موثر در اینفلوئنسر مارکتینگ احتیاج هست از طریق شاخص های کلیدی عملکرد(KPI) آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم. اما شاخص‌های عملکرد چه مواردی هستند؟

فالوورها(Followers): تعداد افراد از طریق اینفلوئنسر پیج ما را دنبال می‌کنند.
ایمپرشن(Impression): تعداد دفعاتی که پیام تبلیغاتی شما در مقابل مخاطبان مورد نظر شما قرار می گیرد.
ترافیک سایت: میزان ترافیکی که تبلیغ اینفلوئنسر رو سایت ما می آورد. تعداد سشن‌های(sessions) که ما روی آنالیتیکس می‌توانیم رصد کنیم.

وارد کردن اطلاعات اینفلوئنسرها

۲- بررسی کمپین براساس میزان انگیجمت کاربران از طریق تعداد لایک، انتشار پست و تعداد کلیک

هنگامی که هدف شما از کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ میزان انگیجمنت(engagment) کاربران است،‌ شما می‌توانید به جای اینکه فقط میزان انگیجمت را بررسی نماید هزینه را نسبت به انگیجمت اندازه‌گیری کنید(CPE). نرخ بالای انگیجمنت یا میزان درگیری مخاطبان در کمپین می‌تواند وفاداری به برند(BRAND) شما را در بین مشتریان افزایش دهد و این باعث می‌شود در آینده برند شما نرخ ROI‌ بیشتر داشته باشد. برای اینکه میزان انگیجمنت اینفلوئنسر را در کمپین خود بررسی کنید، موارد زیر شاخصه‌های انگیجمت می‌باشد که باید ارزیابی شود.

نرخ کلیک: کلیک کردن میزان علاقمندی کاربران را به محتوای ما نشان می‌دهد، اما شما باید همیشه بین لایک،‌کامنت و کلیک تعادل مناسبی داشته باشید.

میزان لایک: لایک بالا میتواند محتوای شما رو بیشتر به مخاطبان نشان دهد و احتمال فراگیر شدن محتوا در بخش اکسپلور اینستاگرام بیشتر می‌شود.

واکنش‌ها: اینستاگرام در ماه‌های گذشته الگوریتم خود را تغییر داده تا اهمیت بیشتری را به واکنش نشان دهد. واکنش‌های از کاربران از قبیل لایک، کامنت، ذخیره کردن در نیم ساعت اول انتشار محتوا بسیار مهم هستند چون هر چه این واکنش‌ها بیشتر باشد اینستاگرام محتوا را به افراد بیشتر نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری: اشتراک گذاری محتوا از سوی مخاطبان میزان کیفیت و رضایتمندی را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه تاثیرگذاری تبلغی که از سوی نزدیکان ما انجام می‌شود به مراتب قویتر و اثرگذارتر می‌باشد، وقتی محتوای ما از طریق دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود تاثیری کاملا مثبت در ذهن مخاطب اینجام می‌کند.

ارزیابی اطلاعات اینفلوئنسرها

کامنت‌ها: تعداد زیاد کامنت‌ها در زیر پست اینفلوئنسر نشان می‌دهد که کاربران با محتوای مدنظر شما ارتباط برقرار کرده‌اند.

منشن شده برند: منشن(Mentions) می‌تواند یکی از شاخص‌های عالی KPI‌ باشد زیرا نشان می‌دهد محتوای شما مورد بررسی قرار گرفته شده و این می‌تواند برند شما را تقویت کند.

زمانی انگیجمنت را می‌شود مورد اندازگیری قرار داد که CPE(نسبت هزینه به انگیجمنت) را ارزیابی کرده باشید. به این صورت که پولی که هزینه شده و کلیکی که گرفته شده، میزان لایک و کامنت‌ها و … اندازه گیری شده باشد. شاخص CPE‌ به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبین شما چه واکنشی به برند شما داشته‌اندو این شاخص صرفا منجر به فروش فوری نخواهد شد بلکه این سرمایه گذاری برای آینده است.

۳-محاسبه رشد مخاطبین هدف از طریق تجزیه و تحلیل جمعیتی با گوگل آنالیتیکس

یکی از موارد مهمی که باید مورد بررسی قرار بگیرید این شاخص می‌باشد که محتوای تولید شده اینفلوئنسر چقدر با مخاطبین شما از لحاظ جنسیتی ، سن و محل جغرافیای همخوانی دارد. برای اندازگیری این شاخص شما میتوانید قبل از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود، گزارش اینسایت اینستاگرام اینفلوئنسرها را درخواست نماید و بعد از اجرای کمپین میتوانید از بخش audience گوگل آنالیتیکس بررسی نماید که پیام شما به افراد مناسب و تارگت شده ارائه شده است یا خیر.

بررسی مطابقت محتوای اینفلوئنسر با شاخص جغرافیای مخاطبان هدف ما

اندازگیری و بررسی مخاطبین اینفلوئنسرها از لحاظ دموگرافیکی(سن، جنسیت، محل سکونت و …) باعث می‌شود تا کمپین شما آپتیمایز و بهینه‌تر شده و نرخ بازگشت سرمایه(ROI) شما افزایش پیدا کن. با بررسی این شاخص شما می‌توانید تغییرات لازم برای استراتژی محتوای خود در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را اجرا نماید و ایفلوئنسر هم محتوای مناسب با مخاطبین شما تولید می‌نماید.

۴-بررسی میزان فروش ایجاد شده از طریق اینفلوئنسرها با رهگیری UTM و کدهای تخفیف

کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ با اهداف مختلفی از قبیل اگاهی از برند شما(brand awareness)، معرفی محصول یا خدمات جدید و یا افزایش فروش یک محصول یا خدمت انچام می‌گیرد. برای اینکه بتوانیم کمپین و میزان فروشی که از طریق اینفلوئنسرها شکل می‌گیرد را ارزیابی کنیم، می‌توانیم به لینکی که اینفلوئنسر قرار هست آن را در شبکه اجتماعی خود خود قرار دهد، یک UTM اضافه نماییم تا بتوانیم از طریق گوگل آنالیتیکس آن را اندازه‌گیری نماییم. بعد هر کاربری که از طریق لینک اینفلوئنسر(مثلا لینکی که درون استوری یا بیو پیج قرار می‌دهند) وارد سایت ما شوند ما می‌توانیم میزان فروش، یا ترافیک ایجاد شده را بررسی نماییم.

۵-تاثیر اینفلوئنسر مارکتینگ بر روی سایر کانال‌های مارکتینگ

همیشه باید برای اندازه‌گیری و بررسی کمپین‌های اینفلوئنس مارکتینگ به این نکته توجه داشت که اجرای این کمپین‌ها برروی سایر کانال‌های دیجیتال مارکتینگ مانند سئو و ادوردز تاثیرگذار می‌باشد. به این صورت که وقتی اینفلوئنسری تبلیغات برند شما را انجام می‌دهد کاربرا از طریق گوگل نام برند یا خدمات شما را جستجو می‌کند. حالا اگر شما روی کلمات کلیدی که کاربران شما را جستجو می‌کنند سئو انجام داده باشید یا از طریق تبلیغات گوگل(google adwords) کاربر را وارد سایت خود کرده‌اید و به طور غیر مستقیم از طریق تبلیغات اینفلوئنسرها محصول یا خدمات خودتان را به فروش می‌رسایند.پس حتما بعد از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما باید میزان رشد یا فروش خود را از طریق گوگل ادوردز و ترافیکی که بصورت ارگانیک وارد سایت شما شده‌اند را بررسی نمایید.

اگه شما هم برای بررسی کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ از شاخص‌های کلیدی دیگه‌ای استفاده می‌کنید می‌توانید در قسمت نظرات آنها را بیان کنید.

امیر علائی
امیر علائی
همیشه پیگیر تجربه های جدید بازاریابی از نوع آنلاین بودم برای همین تصمیم دارم تجربیاتی که در فضای دیجیتال مارکتینگ و کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ کسب میکنم رو داخل سایت مدیراد بنویسم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *