افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی مشارکتی چیست؟
۹۷/۰۸/۱۳

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی

همه‌ای ما روزانه زمانی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنیم از اینستاگرام گرفته تا توییتر و فیسبوک و … که هر کس با توجه به سلیقه خود از یک یا چند شبکه‌ای اجتماعی استفاده می‌کند. با توجه به گسترش اینترنت و گوشی های همراه بیشتر شرکت‌ها و برندها محصولات و خدمات خودشان را در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کنند، این یعنی جای محصولات و خدمات خود را معرفی می‌کنند که مشتری و افرادی زیادی در آنجا حضور دارند.

به این فرآیند بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌گویند به عبارت دیگر بازاریابی شبکه های اجتماعی یا بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی، به مجموعه ای از فعالیت ها که برای افزایش بازدید از سایت، فروش محصول یا خدمات و معرفی برند انجام می گیرد، گفته می شود.به طور کلی همه ی ما می دانیم که امروزه اینترنت و شبکه های اجتماعی به قدری گسترش پیدا کرده اند که در همه ی خانه ها در سرتا سر جهان مورد استقبال قرار گرفته است. امروزه به گونه ای است که همه ی ما برای رفع نیازهای آموزشی، خرید وسایل مورد نیاز، بهره مندی از خدمات، پر کردن اوقات فراغت و یا بیکاری وارد شبکه های اجتماعی می شویم و با محتواهای زیادی که کاربران به اشتراک گذاشته اند مواجه می شویم.

با کمک بازاریابی شبکه های اجتماعی و تولید محتوایی که کاربران به اشتراک می گذارند ما بهتر می توانیم نیازهای خود را رفع کنیم. در بازاریابی شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه صاحبان کسب وکار به معرفی محصول و خدمات خود می پردازند کاربرانی که محصول یا خدمات را دریافت کرده اند و استفاده کرده اند، نظرات خود را به اشتراک می گذارند و با توجه به توصیه آن ها و با مقایسه بین محصولات در سایت های مختلف می توان بهترین انتخاب را داشت.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

مزایای استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی

  • گروه زیادی از کاربران پیام های شما را می پذیرند.
  • کاربران محتوا را برای دوستان خود و یا در حساب کاربری خود به اشتراک می گذارند.
  • کاربران وفادار شما را به دوستان خود معرفی می کنند و شما شبکه ای گسترده از کاربران را خواهید داشت که در هر جای کشور ممکن است زندگی کنند.
  • داشتن یک فروشگاه بدون حد و مرز
  • هزینه‌های کمتری برای معرفی برند خود نسبت به تبلیغاتی سنتی پرداخت می‌کنید.
  • ‌مشتریان بالقوه خودتان را زودتر به مشتریان بالفعل تبدیل می‌کنید و فرآیند قیف فروش را مشتریان زود طی می‌کنند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین و کاربردی ترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ است. همه گیر شدن شبکه های اجتماعی باعث ایجاد بستر مناسبی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی شده است. هر کس که دارای کسب وکار است حتماً اصل بازاریابی، هر جا مردم باشند، کسب وکار همان جا است را شنیده اند. حال چگونه امکان پذیر است، بله با کمک بازاریابی شبکه های اجتماعی امکان پذیر است. بازاریابی با کمک رسانه های اجتماعی هیچ محدودیتی ندارد و مرز ها را رد می کند و در سرتا سر جهان قابل دسترسی می باشد.

البته این نوع بازاریابی در هر کشوری متفاوت هست یعنی شبکه‌های اجتماعی که در هر کشور استفاده می‌شود شاید با سایر کشورها فرق داشته باشد.در کشور ایران هم در سال سالهای نه چندان دور فیسبوک و در حال حاضر اینستاگرام، توییتر و پیام رسانی مثل تلگرام مورد استفاده کاربران هستند و شرکت‎ها و بزینس‌ها از آنها برای پیشبرد اهداف تجاری خود اعم از معرفی محصول خدمات، معرفی برند و غیره استفاده می‌کنند.

شما با قرار دادن محتوای مناسب و با کیفیت روز به روز بر کاربران خود می  افزایید. بازاریابی شبکه های اجتماعی با کمک رسانه های اجتماعی: فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست، فیسبوک و لینکدین که از مهم ترین شبکه های اجتمای که دارای بیش ترین مخاطبان هستند. در این رسانه یا شبکه های اجتماعی گروه های زیادی مشغول فعالیت هستند. اما نکته‌ای مهمی که باید به آن توجه کرد این است که فضای هر کدام از شبکه‌های اجتماعی با دیگر متفاوت هست. یعنی تولید محتوا برای هر کدام از شبکه‌های اجتماعی باید با دیگیری فرق داشته باشد زیرا سلیقه‌ها کاربران باهم متفاوت است و کسی که به عنوان مثال توییتر را دنبال میکند نباید با زبان بازاریابی اینستاگرام با اون ارتباط بگیرید.

نکته‌ای مهمی که وجود دارد این است که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی رابطه‌ای نزدیکی با تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی دارد. این بدین معنی است که شما باید قبل از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، استراتژی محتوایی آن را آماده کرده باشید و طبق آن حرکت کنید. اشتباهی که خیلی از شرکت‌ها دچار آن می‌شوند این است که برای همه شبکه‌های اجتماعی از یک نوع محتوا یکسان استفاده می‌کنند.

 شبکه‌های اجتماعی

اولین قدم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تعیین استراتژی محتوای آن است

اهداف خود را برای تولید محتوای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مشخص و تدوین کنید تا مشخص شود چه هدفی را دنبال می کنید.آیا شما صرفا میخواید محصولات و خدمات خود را معرفی کنید یا می‌خواهید میزان درگیری مخاطبانتان(نرخ انگیجمت) افزایش دهید، اینکه کدام شبکه‌ای اجتماعی برای پیشبرد اهداف شرکت یا بیزینس شما را کارامدتر است، همه‌ این مواد میتواند در تعیین اهداف محتوای شبکه‌های اجتماعی به ترتیب اولویت مشخص شود.

پرسونای مخاطبان خود را مشخص کنید و تعیین کنید چه افرادی از جامعه را می‌توانند جز مخاطبان یا مشتریان شما باشند. برای پرسونای مخاطبانتان چندین دسته بندی انتخاب کنید و آنها را در آن مشخص کنید .مثلا اینکه جوان هستند یا میانسال، خانم هستن یا آقا، میزان هیجانات، تحصیلات، میزان درامد و … می‌تواند دسته بندی‌های مجزا نوشته شود.

پرسونای مخاطب باعث می‌شود شما برای هر کدام از شبکه‌های اجتماعی رویکرد متفاوتی داشته باشید، مثلا برای شبکه‌ای اجتماعی لینکدین که اکثرا افراد متخصص و حرفه‌ای در آنجا هستن، محتوای رسمی تر و در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام که بعلت سهولت در استفاده از آن همه نوع قشری از جامعه در آن فعال هستند محتوای عامه پسند و محاوره‌ای و به قول معروف خودمانی‌تری انتخاب کنید. توییتر هم افرادی در آن فعال هستند که نگاهی نسبتا انتقادی به شرایط جامعه دارند برای همین باید محتوای مناسب برای آن انتخاب کنید.

البته تعداد شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است اما در ایران با توجه به سهولت در استفاده شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، توییتر، لینکدین و با رتبه پایین‌تری فیسبوک می‌باشد که در بین پیام رسان تلگرام هم نقش بسیار مهمی را در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در ایران ایفا می‌کند. با این حال بیشتر در ایران از اینستاگرام برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود تعداد بالای مخاطبین، فعال بودن آنها، حضور بیشتر اینفلوئنسرها و در دسترس بودن آن باعث شده بیشتر شرکت‌ها و بیزینس‌ها از آن به عنوان یکی از کانال‌های موثر در دیجیتال مارکتینگ  استفاده کنند.

شرکت دیجی کالا هم اکنون  با ۷۳۰ هزار و شرکت تخفیفان با ۳۴۵ هزار مخاطب در اینستاگرام، شرکت‌های هستد که به خوبی از شبکه‌های اجتماعی برای پیشبرد اهداف بازاریابی آنلاین خود استفاده می‌کنند.

 

امیر علائی
امیر علائی
همیشه پیگیر تجربه های جدید بازاریابی از نوع آنلاین بودم برای همین تصمیم دارم تجربیاتی که در فضای دیجیتال مارکتینگ و کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ کسب میکنم رو داخل سایت مدیراد بنویسم.

4 دیدگاه ها

  1. پدرام گفت:

    سلام ممنون از مقالتون
    لطفا یکم بیشتر در مورد بازاریابی در اینستاگزام توضیح بدید. چون بیشتر بازاریابی ما در شبکه های اجتماعی توی اینستاگرام هست

    • سلام پدرام جان
      حتما تو یه مقاله بازاریابی در شبکه های اجتماعی که بیشتر به اینستاگرام اختصاص داره رو میزارم رو سایت که شیوه های به روز تو اینستاگرام مارکتینگ هست

  2. آرش امیرابراهیمی گفت:

    ممنونم از مطلب خوبتون ولی کاش شبکه اجتماعی ویدارنا رو هم معرفی می کردین. من مدتهاست ازش استفاده می کنم و به جرات می تونم بگم که قویترین شبکه اجتماعی فارسیه.
    موفق باشید

    • سلام اقا آرش خواهش میکنم.
      بله حق با شماست ما یه سری شبکه های اجتماعی دیگه هم داریم که خیلی خوب دارن کار میکنن ولی مسئله اینجاست که تو ایران چقدر طرفدار دارن و اگه ما بخوایم انرژی اونجا بزاریم چه اورده‌ای برامون به همراه داره. یکی از نکاتی که تو بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مهمه این مسئله هست که ما تو چه شبکه های اجتماعی باید فعالیت کنیم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *